Ви увійшли як Гість Група "Гості" | Мій профіль | Вихід 
Вітаю Вас Гість

Меню сайту
Форма входу
Пошук
free counters


Програма

 

 

П Р О Г Р А М А

районного методоб»єднання практичних психологів ДНЗ

на тему :”Психорозвиток дітей дошкільного віку засобами малюнка”

 

                                                       Дата проведення: 7 квітня 2011року

                                                           Місце проведення: ДНЗ №2 „Берізка”     

                                                                            м.Гадяч

                                                                Запрошені: методисти ДНЗ

 

9.00 – 9.15        - Відкриття методоб’єднання. Актуалізація проблеми.

                                                            Божко Л.Ф.- директор РЦППСР;

9.15 – 9.30        - «Психорозвиток дітей дошкільного віку засобами малюнка”                

                             (інформація)

                                                            Устінова І. В- практичний психолог ДНЗ  

                                                                                    №9  „Дзвіночок”;

9.30 – 10.00       - інтегроване заняття із використанням кольоротерапії                 

                             „ Подорож до Жовтої Фарби”( молодша група)

                                                            Остапенко О.В – практичний психолог           

                                                                                    ДНЗ „Берізка”;

10.00 – 10.35     - інтерактивне заняття для педагогів «Аукціон ідей»

                                           Божко В. А – практичний психолог ДНЗ «Веснянка»

 

 

Вид роботи

Орієнтовна тривалість

(хв)

Ресурсне забезпечення

1

Привітання

2 хв.

-

2

Організація роботи. Інформаційне повідомлення

3 хв.

плакат з темою

3

Робота з малюнками.

 

10 хв.

малюнки, схеми, ілюстрації.

4

Вправа «Пошук істини»

 

15 хв.

портрет чоловіка

5

Презентація проекту «Світ очима дітей» Рефлексія

5 хв.

Серія малюнків дітей

 

10.35 – 11.20      - тематична консультація для педагогів «Колір в дії»:

                            *презентація методичних матеріалів по роботі з дітьми;

                            *перегляд відеоролика (для педпрацівників)

                                                      Остапенко О.В – практичний психолог    

                                                                              ДНЗ№2 ”Берізка” ;

11.20 – 12.00       - Підсумки роботи методоб»єднання. Прийняття  

                             рекомендацій.

                            Божко Л.Ф.- директор РЦППСР

  

РЕКОМЕНДАЦІЇ

методоб»єднання „Психорозвиток дітей дошкільного віку засобами малюнка”

                                                                                                               07.04.2011

 

У Базовій програмі „Я у Світі” вперше визначено емоційно- ціннісний розвиток дитини дошкільного віку , як самостійну лінію розвитку. Ефективним шляхом  вирішення цієї проблеми є залучення дошкільників до зображувальної діяльності. Малювання, як і гра, допомагає малюкам усвідомлювати себе і навколишній світ:

-Малюнкові техніки здійснюють дію, що розгальмовує дитину, оскільки діти люблять малювати, і ця діяльність приносить їм задоволення. Прохання психолога малювати зменшує напругу, що виникає при психологічному обстеженні, створює сприятливі умови для встановлення доброго емоціонального контакту, позитивну установку на подальшу роботу.

-Малюнкові техніки зручні у використанні, так як : а) потребують мінімуму необхідних засобів; б) дитина самостійно фіксує за допомогою олівця рух думки, надаючи можливість психологу приділяти увагу емоціональному стану досліджуваного, відзначати особливості процесу малювання.

-Малюнкові техніки є високоінформативними засобами пізнання особистості, що не потребують вміння вербалізувати свої відчуття. При цьому конкретизується, що малюнок може дати інформацію про значимі для дитини ситуації і людей, те, як вона сприймає себе та інших членів сім'ї (якщо мова йде про малюнок сім'ї).

-Проективний малюнок дає досліднику цілісне враження про особистість досліджуваного, не вдаючись до використання складних обчислень і шкал, отримуючи відразу готовий продукт, "інтегрований результат". Від малюнка легко перейти до аналізу значимого для дитини змісту, висунути робочі гіпотези відносно сутності порушень ( в образі "Я", в системі сімейних відносин і т. ін.).

 

  Для збагачення позитивного психоемоційного досвіду дошкільнят

                                           р е к о м е н д у є т ь с я:

1. Впроваджувати в педагогічну практику арт-терапевтичні методики – здоров’язберігаючі технології. В сучасних умовах саме методи арт-терапії, зокрема, психотерапії через малюнок, виявляються найбільш ефективними.  Найдоступнішою і найдієвішою вважається кольоротерапія.

2. Стимулювати в дітей дошкільного віку потребу в образотворчій діяльності, інтерес до неї, зменшувати емоційну напругу , підвищувати  впевненість у собі за допомогою ігор  і вправ із зображувальним матеріалом: експериментування з фарбами, папером, крейдою, нетрадиційне малювання та ін..

4.Взяти  до уваги і використання в роботі матеріали семінару.

5.Рекомендується для самостійного опрацювання та використання в роботі наступна методична література:

- Денисенко Н.Колір у нашому житті //Дошкільне виховання. – 2006. - №11;

- Кулачківська С., Ладивір К.Психічний розвиток дитини – дошкільника: навчальний посібник,- К.: Світоч, 2004;

- Маценко Ж.М. Естетотерапія емоційних станів дошкільників //Психологічний інструментарій. – 2005;

- Остапенко О.В.Подорож у Країну Фарб:корекційно-розвивальна програма. – Гадяч.-2011;

- Чарівний світ мистецтва, -БВДС. – 2008. - №4;

- Яловська О.Пальчики дошкільнят. Розвиваємо руку, розвиваємо мозок.- Тернопіль.-2010.

 

 

 

 

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

районного методоб»єднання психологів ДНЗ на тему: «Психорозвиток дітей дошкільного віку засобами малюнка»

 

В складних умовах сьогодення, які швидко змінюються, щороку збільшується кількість дітей з емоційними проблемами. Тому існує нагальна потреба  у зміцненні  психічного здоров’я дошкільнят. Одним із актуальних завдань виховання  є забезпечення психологічного комфорту малюків, стабілізації їх позитивного емоційного стану. Ефективним шляхом  вирішення цієї проблеми є залучення дошкільників до зображувальної діяльності. Малювання, як і гра, допомагає малюкам усвідомлювати себе і навколишній світ. Образи, що діти запам'ятовують на папері, є не що інше, як етапи їхнього особистісного росту. Те, що робить доросла людина за допомогою мови, дитина робить через малюнок. Малюнок дає можливість закріпити переживання на папері, подивитися на нього з боку, повернутися до нього через якийсь час, доповнити його, поспілкуватися в  із близькими людьми. Усе це дозволяє дитині змінюватися самій, розширювати свій досвід спілкування з оточуючим.  Стимулювати в дітей дошкільного віку потребу в образотворчій діяльності, інтерес до неї, зменшувати емоційну напруженість, підвищувати  впевненість у собі за допомогою ігор  і вправ із зображувальним матеріалом: експериментування з фарбами, папером, крейдою, нетрадиційне малювання та ін. повинен уміти і робити кожен фахівець психологічної служби:

*Дітям, які не вміють концентрувати увагу, ставляться такі завдання: продовжити малюнок, перерахувати наприкінці все намальоване, зосередитись на малюванні одноманітних об’єктів, завершити розпочате. В деяких випадках важливим є підкорення дитини вимогам педагога хоча б частково виконати завдання.

*Якщо дитина «застрягає» на одному сюжеті, їй пропонується поступово щось змінювати, додавати нові елементи.

*При наявності у дитини страхів буває корисно малювати об’єкт страху або його символічне позначення з наступним звільненням від малюнку.

*При роботі з агресивними дітьми можливе малювання пов’язаних з агресією сюжетів з поступовим переключенням на нейтральні теми.

*Дитина, яка швидко виснажується, не повинна малювати довго. Тому задум малюнка повинен відповідати можливостям такої дитини, вона повинна отримати задоволення від завершеної роботи.

*Інертним, млявим, обережним, хворобливо акуратним дітям корисні завдання на розвиток фантазії, змішування фарб, малювання на великих аркушах. Розгальмованим, збудженим, активним дітям, навпаки, ставлять задачі, які потребують обмеження і підкорення темі і сюжету, акуратного виконання.

*Для дітей з порушеннями міжособистісного спілкування корисним є спільне малювання на великому аркуші. При цьому тема повинна бути широкою, щоб кожна дитина могла зобразити щось улюблене (наприклад, «Місто», «Казкова країна»). В ході спільного малювання виникає загальний сюжет, розвивається взаємодія між дітьми.

*Якщо у дитини спостерігається млявість кистей рук і недостатній розвиток моторики, краще малювати на невеликому аркуші тонким і м’яким пензликом, давати завдання на ретельне замальовування елементів, зображення дрібних деталей.

*Дітям з вираженими моторними вадами або з порушеннями просторових уявлень легше малювати на аркуші, що знаходиться на вертикальній поверхні, або на підлозі лежачи. Їм корисно замальовувати фарбою великі аркуші (рукою або губкою), треба прагнути до того, щоб аркуш був замальований рівномірно. Також можна малювати плями і лінії губкою або широким пензлем. Таким зображенням необхідно надавати певне змістове тлумачення («море», «трава», «дощ», «зоряне небо» та ін.), педагог може домальовувати сюжетні деталі.

 

 

 

МОЖЛИВІ ФОРМИ РОБОТИ

з використанням  малюнка та кольору

 

Вправа-дослід „ Якого кольору вода?”( для дітей молодшого віку)

Мета: Сприяти покращенню психоемоційного настрою за допомогою дослідницької діяльності; закріплювати назви кольорів, вчити спостерігати і помічати незвичайне.

Обладнання: пензлі, серветки, акварельні фарби, баночки з водою.

Хід проведення: Я беру пензлик біля металевого кінця, акуратно кінцем набираю з баночки фарбу, що мені дуже подобається, притримуючи баночку з фарбою іншою рукою. Потім пензлик з фарбою мию в баночці. Помила пензлик, промокнула об серветку й поклала пензлик на стіл. Можна повторити 2-3 рази. Баночку з водою закрили кришками.

Психолог допомагає дітям закривати баночки.

Розглядаємо... Якого кольору вода?

Діти відповідають. Якщо дитина не знає назву кольору, то дорослий називає його.

 

Гра „Доторкнися до кольору”( для дітей молодшого дошкільного віку)

Мета: Сприяти покращеню емоційного стану за допомогою кольоротерапії; розвивати увагу, уміння слухати вказівки.

Обладнання: квадратне ігрове поле розділене на 7 частин (кольорів) на кожну дитину; бантики різних кольорів.                                                                                                              Хід проведення: Психолог пропонує дітям пограти в гру «Доторкнися до кольору». Роздає кожній дитині ігрове поле, пропонує взяти два бантики й покласти їх на частині поля, що відповідають за кольором цим бантикам. Діти виконують завдання. Лялька дякує кожній дитині.

 

Психогімнастика „ Синій м’ячик”( для дітей молодшого дошкільного віку).

Мета: психоемоційне розвантаження, створення позитивного настрою за допомогою масажних впарав.

Обладнання: сині м’ячі, спокійна музика.

Хід проведення: А тепер розійдіться по групі і знайдіть собі де-небудь містечко. (Психолог роздає дітям м’ячики синього кольору й виконує завдання разом з ними.) Візьміть м’ячик і прокотіть його по всьому своєму тілу. Котити потрібно плавно з одного місця на інше. Прокочуємо м’яч по ногах, рукам, шиї, тілу. Прокочуйте його дуже дбайливо під музику, що я вам включу (музика грає тихо, щоб діти не відволікалися.)

Сядьте на підлогу. Зніміть взуття... Прокочуйте м’ячик стопами. Тепер лягаєте на підлогу. Де можна котити м’яч? По животу?. А тепер покладіть м’яч у кошик, взуйтеся.

Гра-вправа „Улюблені кольори”( для дітей молодшого віку; з ускладненням –для старшого)

   Мета:  За допомогою кольорової гами викликати в дітей позитивні емоції;розвивати пам'ять дітей, закріпити вміння правильно називати колір, познайомити дітей із правилами гри.
   Обладнання: картки середнього розміру різних кольорів (для кожного учасника необхідно підготувати різний колір).
   Хід гри:  дорослий просить дітей стати в коло, у центр якого ставить стілець із підготовленими картками (їх повинне бути на одну менше, ніж учасників гри). Потім керівник просить дітей по черзі підійти до стільця й взяти картку певного кольору,  необхідно голосно вимовити. У випадку, якщо дитина не знає даний колір або називає його невірно, дорослому необхідно поправити малюка й попросити всіх хором назвати даний колір.                                                                                                                Ускладнення: Коли всі картки роздані, залишається одна дитина, якій нічого не дісталося,  вона й стає ведучим.Ведучий повинен запам'ятати, у кого в руках який колір. Для цього дитина протягом хвилини повторює кольори й імена дітей, у яких вони в руках, потім відвертається й намагається назвати розташування карток і кому вони належать.

Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1301
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Національна дитяча "гаряча лінія"-Національна дитяча гаряча лінія Національна гаряча лінія












Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz