Ви увійшли як Гість Група "Гості" | Мій профіль | Вихід 
Вітаю Вас Гість

Меню сайту
Форма входу
Пошук
free counters


Профілактика суїциду

ПСИХОЛОГІЯ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ:

причини та профілактика суїцидальної поведінки підлітків.

                                                                           

                                                                         Божко Л.Ф. – директор Гадяцького

                                                                                                 РЦППСР

 

                Криза, в якій перебуває Україна, спричинює те, що багато людей переживають труднощі – різного плану: матеріальні, моральні, емоційні тощо. Багато людей мають труднощі перебування у соціумі. Всі соціальні проблеми, як би не було це  неприємно, але  дуже яскраво  відображаються на сім’ях, в яких  виникають проблеми у взаєминах, спілкуванні між дорослими, дорослими і дітьми. Різні проблеми у спілкуванні,непорозуміння,  стреси часто руйнують психіку дитини і можуть призвести до  її непередбачуваних дій , навіть таких як самогубство.

Статистика говорить про те, що останнім часом в державі відбувається ріст суїцидальних тенденцій серед молоді та підлітків. Частота суїцидальних дій з летальним результатом у дітей та молоді протягом останніх 25 років в Україні подвоїлась. У 30% осіб віком 14-24 років бувають суїцидальні думки, а 6% юнаків і 10% дівчат чинять суїцидальні дії. За 2010 рік тільки в Полтавській області 9 підлітків покінчили життя самогубством. І саме це є тим фактом, який змушує нас говорити про дану проблему суїцидальну поведінку підлітків: причини та профілактику.

Спеціалісти визначають суїцид (з лат. «себе вбивати»), тобто самогубство, як усвідомлювані , навмисні дії, спрямовані на добровільне позбавлення себе життя, що призводять до смерті (В.В.Рибалка).

Ознаками поняття «самогубство» виступають:

а) мета позбавити себе життя;

б) потерпілий і суб’єкт суїциду є одна і та ж особа;

в) об’єктом замаху є життя самої ж людини;

г) смерть спричиняється особистими діями самої  людини.

Розрізняють  декілька  видів самогубств:

1.        Неусвідомлюване самогубство.

2.        Самогубство, як ризикована гра і ризикована безпечність.

3.        Психопатологічне і  агресивно-невропатичне самогубство (маніакальне самогубство осіб, охоплених  галюцинаціями  або маячними ідеями; самогубство меланхоліків, що перебувають у стані великого занепаду духу, глибокої скорботи, гіпертрофованих докорів сумління, журби; самогубство охоплених нав’язливими ідеями; автоматичне чи імпульсивне самогубство).

4.        Самогубство психічно нормальної людини з наступними видами суїцидальної поведінки:

- демонстративно-шантажна форма суїцидальної поведінки;

- внутрішні та зовнішні форми суїцидальної поведінки;

- егоїстичний суїцид, що виникає через руйнування соціальних зв’язків особистості із суспільством;

- альтруїстичний суїцид (як самопожертва);

- аномічний суїцид, який виникає внаслідок знемоги;

- спровокований ЗМІ суїцид;

- депресивно спричинений.

Соціально-психологічні фактори ризику, які можуть  сприяти  виникненню суїцидальних проявів у підлітків та юнаків:

1.        Серйозні проблеми в сім»ї.

2.        Смерть улюбленої або значущої людини.

3.        Розрив стосунків з коханою людиною.

4.        Міжособистісні конфлікти або втрата значущих відносин.

5.        Проблеми з дисципліною або із законом.

6.        Тиск, здійснюваний  групою однолітків.

7.        Тривале перебування у ролі жертви.

8.        Розчарування  успіхами в школі чи інституті або невдачі в навчанні.

9.        Проблеми із працевлаштуванням і погане економічне становище.

10.     Небажана вагітність.

11.     Зараження СНІДом або хворобами, що передаються статевим шляхом.

12.     Серйозні проблеми із здоров»ям.

13.     Надзвичайні зовнішні ситуації і катастрофи.

Можливі мотиви суїцидальної поведінки учня:

- шкільні проблеми;

- втрата близької , коханої людини;

- ревнощі, любовні невдачі, сексуальний протест, вагітність;

- переживання, образи;

- самотність, відчуження;

- неможливість бути зрозумілим, почутим;

- почуття провини, сорому, невдоволення собою;

- страх покарання, тортури;

- почуття помсти, протесту, загрози;

- бажання привернути до себе увагу, визвати співчуття;

- ухід від наслідків поганого вчинку або складної життєвої ситуації.

Це лише загальні мотиви , а  часткові можуть бути настільки різними, що їх важко перерахувати.

 

В суїцидальній поведінці  підлітків умовно виділяють 3 фази:

1.        Фаза обдумування, що визивається свідомими думками  щодо здійснення суїциду.

2.        Фаза амбівалентності, яка наступає за умов появи  додаткових стресових факторів – підліток може  виказувати конкретні наміри щодо суїциду.

3.        Фаза суїцидальної спроби.

Як відмічають вчені, більшість суїцидальних підлітків 9до 70% ) обмірковують і здійснюють суїцид впродовж 1-2 тижнів. Але підлітковому віку притаманна імпульсивність дій, тому іноді тривалість усіх 3-х фаз  може бути дуже короткою, не більше 1 години.

                Як зазначає дніпропетровський психолог Мушинський В.П., «суїцидальна поведінка включає усі прояви суїцидальної активності – думки, наміри, висловлювання, загрози, спроби самогубства, - і являє собою ланцюг ауто агресивних дій людини, свідомо чи  навмисно спрямованих на  позбавлення себе життя через зіткнення з нестерпними життєвими обставинами». Така  поведінка є динамічним процесом і складається з наступних етапів:

1.        Етап суїцидальних тенденцій – вони є прямими чи непрямими ознаками, що свідчать про зниження цінності власного життя, про втрату сенсу життя, небажання жити.

2.        Етап суїцидальних дій – він починається, коли відповідні тенденції приходять в дію (суїцидальна спроба – суїцид, який був відвернутий).

3.        Етап  постсуїцидальної кризи – продовжується з моменту здійснення  суїцидальної спроби до повного зникнення суїцидальних тенденцій.

 

Захисні антисуїцидальні фактори:

                За спостереженнями спеціалістів, існують обставини, що виступають в якості захисту проти суїцидальної поведінки учнівської молоді. Вони поділяються на:

1.Культуральні й соціо-демографічні фактори:

- участь у громадській діяльності (спортивні змагання і події, клуби, товариства тощо);

- добрі, врівноважені стосунки з однолітками в навчальному закладі;

- хороші стосунки з учителями та іншими дорослими;

- підтримка з боку близьких людей.

2.Сімейні фактори:

- розвинуті навички спілкування в сім»ї, добрі, щирі, сердечні стосунки між усіма членами сім»ї;

- підтримка дитини сім»єю.

3.Особистісні фактори:

- добрі навички спілкування;

- впевненість у собі, своїх силах, переконаність у здатності до досягнення життєвих цілей;

- уміння шукати і звертатись за допомогою при виникненні труднощів;

- прагнення радитись з дорослими при прийнятті важливих рішень;

- відкритість до думок і досвіду інших людей;

- відкритість до усього нового, здатність засвоювати нові знання.

                До числа антисуїцидальних чинників належать усі чинники розвитку гармонійної, духовної, нормальної особистості. Серед них особливо слід виділити наступні:

1.        Формування сенсу життя, життєвої перспективи, міцних зв»язків із сім»єю, природою, суспільством,  адаптованість, інтегрованість із людьми та суспільством.

2.        Наявність таких рис особистості, які сприяють її спілкуванню з людьми: щирість, доброзичливість, взаєморозуміння, емпатійність,  підтримка, приязнь тощо.

3.        Віра в Бога, в божественні цінності  Всесвіту і Вічності.

4.        Підвищення значущості особистості в  кризових ситуаціях.

5.        Інтелектуальний опір смерті в усіх її видах, в тому числі і самогубству.

6.        Піднесення цінності людини, як  вершини неперервного еволюційно-генетичного процесу і носія генетичного і культурного багатства людства і Всесвіту.

7.        Піднесення цінності особистості, як концентра історико-культурного процесу.

8.        Підвищення  цінності життєвого шляху людини як невід»ємної складової історико-культурного поступу людства.

Практики  звертають увагу ще на ряд обставин, які допомагають людині вистояти у важкій для неї ситуації:

- активна життєва позиція;

- впевненість у тому, що вона сама відповідальна за свою долю;

- віра в те, що все, що відбувається – це результат її вільного вибору;

- реалістичне сприйняття оточуючих, їх ставлення до себе.

                У підлітка крім обов»язків, має бути ще й «віддушина» у житті – спорт, хоббі тощо – все, що не дозволяє  навалюватись чорним думкам.

                Важливо також мати не  одну мету в житті, а  декілька – щоб несподівані перешкоди на шляху її досягнення не затягнули  підлітка у тенета відчаю. Він повинен  мати і інші «змінні» інтереси, на які можна переключатися за будь-яких життєвих невдач.

                Школа, сім»я  мають не тільки навчати, але і виховувати, формувати особистість підлітка, прививати йому повагу до людської особистості, здатність до співпереживання і співчуття , відчувати почуття каяття щодо заподіяних вчинків, здатність до самоконтролю, дотримання моральних норм у людських взаємостосунках, мати адекватну самооцінку. Важливим є усвідомлення молоддю  цінності власної особистості, її недоторканості з боку будь-кого , в тому числі і себе.

                Ще однією важливою умовою попередження суїциду є здатність дитини самостійно розв»язувати свої проблеми, а не  обходити їх. Саме це покликана робити школа: класні керівники, практичні психологи, соціальні педагоги, педагогічні колективи вцілому. Актуальним в цьому плані є діяльність тренінг-груп за програмою «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя». І позитивним є той момент , що в 20 навчальних закладах району у нас працюють  тренінг-групи за даною Програмою.

                У попередженні підліткових суїцидів важливу роль відіграє ступінь довіри між підлітком і дорослим. У дитини має бути  можливість поділитись своїми переживаннями,  проблемами, сумнівами, болями з дорослою людиною і тоді кризова ситуація не зайде в глухий кут, а буде подолана.

                Якщо у підлітка немає довірливих стосунків з батьками, то  у його оточенні  має бути хоча б одна доросла людина (учитель, родич, брат,сусід тощо ), з котрою можна було б поділитися  своїми переживаннями.

Практика роботи педагогічних колективів все частіше ставить нас

перед суїцидальними проблемами учнівської молоді. Ці обставини змушують кожного педагогічного працівника володіти інформацією про природу суїциду, соціально-психологічні та індивідуально-психологічні чинники виникнення і перебігу суїцидальних тенденцій і ситуацій, шляхи вияву і засоби профілактики суїцидальної поведінки учнівської молоді. На думку людей (фахівців), які працюють в даній галузі, найбільш дієвим підходом у психодіагностичній та психопрофілактичній роботі з потенційними суїцентами може бути  особистісно-ціннісний підхід та відповідні принципи діяльності кожного педагогічного працівника, а саме:

1.        Принцип цінності особистості, як вищої форми життя людини.

2.        Принцип рефлективності, тобто усвідомлення молодою людиною цінності власної особистості як для себе, так і для оточуючих.

3.        Принцип креативності, за яким особистість має реально виступати творцем власної долі, її повноцінного, щасливого життя й життя близьких людей.

 

Школа, педагогічні працівники, повинні чітко усвідомлювати делікатність 

роботи з учнівською молоддю з даної проблеми. Профілактичні заходи повинні бути направлені на формування в учнів емоційного благополуччя, уміння долати життєві труднощі, уміння виходити із кризових ситуацій. Забороняється проводити виховні години  типу «Суїцид – що це?» або «Суїцидальні тенденції серед молоді». Тематика заходів повинна бути: «Невирішуваних ситуацій не буває», «Вихід завжди є», «Допомогу  завжди можна отримати» тощо.

Облік роботи з даного питання:

-повинні бути взяті на облік всі  проблемні учні, емоційно нестійкі, замкнуті тощо;

-обов»язково передбачити  заходи профілактичного спрямування з класними колективами (в планах роботи класних керівників, практичних психологів, соціальних педагогів тощо);

-проведення заходів повинно бути прообліковане  в класних  журналах (незалежно від того, хто їх проводив).

 

 

Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1299
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Національна дитяча "гаряча лінія"-Національна дитяча гаряча лінія Національна гаряча лінія












Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz